Kontaktombud
Kontaktombudet utgör en viktig länk mellan polisen och sitt område. De har en aktiv roll i att skapa en tryggare boendemiljö genom att:
Sprida information
Kontaktombudet ansvarar för att sprida information från polisen, exempelvis om brott som har hänt i området. Använder ni appen i området så förenklas detta då polisen har möjlighet att själva nå ut till hela områden direkt med information. Kontaktombudet ansvarar även för att allmän information från boenden exempelvis om otrygghet i området, förmedlas till polisen.
I områden med många boende kan det vara praktiskt att utse ett huvudkontaktombud som blir den naturliga länken mellan Polis/kommun och övriga kontaktombud. Förutom de uppgifter som kontaktombuden har så har huvudkontaktombudet ansvaret för att hålla uppdaterade kontaktlistor på vilka kontaktombud som ingår i området.
Engagera grannar
Kontaktombudet ansvarar för att informera nya grannar om Grannsamverkan och uppmuntra dem till att delta. De kan även vara drivande i att anordna grannsamverkansträffar och andra aktiviteter för att skapa gemenskap och öka engagemanget i området.
Skyltar och dekaler
Kontaktombudet ansvarar för att Grannsamverkan skyltar och dekaler beställs från polisen samt att sätta upp och underhålla dem. En tydlig visuell identitet för Grannsamverkan är viktigt för att minska brottsligheten.